- Teacher: Nikola Mlađenović
- Teacher: Biljana Vitković
OPIS: Predmet Multimediji je
temelј i okvir za savladavanje stručnih znanja neophodnih u bitno izmenjenoj sferi
medija i komunikacija. Na jednoj strani daje teorijska znanja o novom žurnalizmu
i komuniciranju u savremenim uslovima, objašnjava osnovne principe izgradnje infrastrukture
i kulture nove žurnalističke prakse, univerzalnost i delotvornost multimedijalnih
struktura za postojeća iskušenja tradicionalnih medija, sugerišući studentima očuvanje
i specifičnosti istorijske i kulturne misije štampe u novoj multimedijalnoj formi,
dok im na drugoj strani olakšava da prepoznaju i usvoje praktična pravila u pisanju
i uređivanju za novi medij, imajući uvek u vidu profesionalne i finansijske posledice
na sistem informisanja i komuniciranja globalnog poduhvata sa multimedijima. Time
će na kraju ovog kursa studenti raspolagati neophodnim temelјnim znanjem zašto se
nešto događa u globalnom svetu medija, kao i praktičan odgovor kako se u tim okolnostima
profesionalno i znalački obavlјa posao novinara u novom mediju.
SADRŽAJ PREDMETA: Lažna dilema, novine ili internet, Savremene
društvene promene i komunikacijsko okruženje, Faktori koji determinišu i redefenišu
proces izdavanja vesti: promena profila korisnika vesti; novi model vesti, ekonomija
vesti; novi izvori vesti, Uticaj društvenih promena na profesionalnu poziciju i
ulogu novinara i novinarstva: konvergencija, transformacija novinarske veštine,
razdvajanje medija i novinarstva, usmerenost na sadržaj, kako se piše za veb, kvalitet,
participativno građansko novinarstvo, Multimediji, digitalizacija i redefinicija
javnog prostora, Standardi i zakoni onlajn novinarstva, Etički aspekti novog žurnalizma,
Novi žurnalizam i novo komuniciranje, Štampa i veb u praksi, Iskustva sa štampom
i internetom u deceniji iza nas.
LITERATURA:
Osnovna:
1. Petrović R. (2014): Novi žurnalizam – kako spasiti novinarstvo,
Jasen, Beograd
2. Krejg R.(2010): Onlajn novinarstvo:izveštavanje, pisanje, uređivanje
za novi medij, Klio, Beograd.
Dopunska
3. Fidler R. (2004): Mediamorfosis, Klio, Beograd,
4. Herman E. i Mekčesni R. (2004): Globalni mediji, Klio, Beograd
5. Tofler A. (1983): Treći talas, Prosveta, Beograd
6. Currah A. (2009): What’s Happening to Our News, Reuters
Institute for the Study of Journalism, University of Oxford
7. Nielsen R. K. (2012): Ten Years that Shook the Media
World, Univercity of Oxford and Reuters Institute for the Study of Journalism
8. Negroponte N. (1997): Biti digitilan, Klio Beograd
NAČIN OCENјIVANјA I RADA:
Usmeni ispit 40
Seminarski rad 30
Kolokvijumi 20
Aktivnost na času 10
UKUPNO 100 BODOVA
- Teacher: Bojan Cvejić
- Teacher: Radivoje Petrović
U nastojanju
da se studenti osposobe za rad u svim medijima, uvedeni su, prvenstveno radi upoznavanja
i proučavanja njihovih specifičnosti, posebni nastavni predmeti -kursevi- za svaki
medij, uklјučujući i novinske agencije, jer su agencije prave fabrike vesti, a vest
je kičma i temelј novinastva. Zato je nastava predviđena kao kombinacija teorijskog
i praktičnog rada, uz dominaciju praktičnog ili barem pola-pola. Izuzev nekoliko
prvih časova, nastava se izvodi uporedo teoretski i praktično (praktičan rad prate
teoretska uputsva i objašnjenja. Oko 60 odsto nastave svodi se na praktičan rad
koji je i temelј predispitnih i obaveza na ispitu, mahom na licu mesta na FZS ili
nekoj novinskoj agenciji. Radi toga je, prvenstveno kao deo praktičnog rada, predviđeno
gostovanje iskusnih agencijskih novinara, mahom dopisnika iz inostranstva i specijalista
za određene oblasti.
OCENA ZNANјA (maksimalan broj poena 100):
Aktivnost u toku predavanja - 10
Novinarski radovi (seminarski i praktični radovi) - 30
Kolokvijumi (testovi) - 20 (10+10)
Usmeni ispit - 40
LITERATURA:
- Petrović Radivoje (2018): Agencije - fabrike vesti, (Osnove agencijskog novinarstva), u štampi
- Jovanović Nebojša i Lazarević Dragovan(2008): Agencijsko novinarstvo, Beograd,
FPN i Čigoja štampa
- Teacher: Dušan Krstić
- Teacher: Slobodan Penezic
Kroz ovaj predmet studenti
bi trebalo da steknu teorijska i praktična znanja iz istorije štampe,
organizacije rada i specifičnosti žanrova u štampi, sa svim osobenostima i
specifičnostima koje taj posao podrazumeva. Pored savladavanja tehnike pisanja
različitih žanrova i veštine njihovog doslednog izbora u redakcijskoj praksi,
sveopšte informisanosti i obučavanja za različite poslove u novinskim
redakcijama, akcenat je na istraživačkom i analitičkom novinarstvu, tehnikama,
postupcima i kritičkom stavu koji osposoblјava budućeg novinara za smeštanje
događaja u širi društveni kontekst, sa posebnim akcentom na novinarskom načinu
razmišlјanja.
LITERATURA
Radivoje Petrović (2017): Štampa kičma medija,
Beograd, Jasen (u štampi)
Jevtović Z, Petrović R, Aracki Z. (2013):
Žanrovi savremenog novinarstva, Beograd, Jasen,
Todorović N. (2002): Interpretativno i
istraživačko novinarstvo, Čigoja štampa, Beograd
Rus – Mol Š. (2005): Novinarstvo, Klio,
Beograd
OCENA ZNANјA (maksimalan broj poena 100)
Aktivnost u toku predavanja 10
Praktična nastava 40
Kolokvijumi 20
Usmeni ispit 30
- Teacher: Predrag Bajić
- Teacher: Radivoje Petrović
- Teacher: Uroš Selenić